Wednesday, January 25, 2017

Upline yang Hebat



Teks dan foto:  Hawa Rosli



Tiba-tiba hari ini saya dapat whatsapp dari upline Tupperware.


Terma 'Upline' dan 'Downline' hanya digunakan didalam perniagaan MultiLevelMarketing (MLM).  Orang yang menjadi ahli dinamakan 'Downline' manakala yang menaja dipanggil 'Upline'.

Sebelum ini, saya telah menyertai bermacam syarikat Jualan Langsung.  Saya bertuah kerana inilah satu-satunya 'Upline' yang paling saya hormati.

Disaat saya mula melangkah dan terpinga-pinga, beliau datang menunjukkan jalan.  Beliau berikan saya pancing untuk mendapatkan ikan.  Dengan sokongan dan semangat dari beliau, saya berjaya.

Namun, keadaan berubah dimana saya tidak dapat aktif seperti dahulu.  Saya memilih keluarga atas sebab tertentu.

Saya sangat jarang pergi ke stokis dan berjumpa beliau.   Tetapi beliau tetap hantar pesanan dan bertanya khabar.  Katanya, walaupun saya tidak aktif berniaga Tupperware lagi, kita tetap kawan.

Kadang-kala orang berkawan dengan kita atas dasar duit.  Sukar untuk mencari orang yang ikhlas berkawan tanpa sebab 

Ms. TSS, orang yang saya hormati dan sentiasa ingat jasa-jasanya kerana beliau lain dari yang lain.  Saya tidak mampu jadi hebat seperti beliau.




No comments:

Post a Comment