Thursday, January 19, 2017

Kuasa Minda


Teks:  Hawa Rosli


Semalam sebelum tidur, saya terbaca tentang kuasa minda.  Artikel itu menyebut, apa yang kita fikir maka itulah yang terjadi.  Jika kita fikir negatif, maka negatiflah jadinya dan begitu juga sebaliknya,

Contohnya sebelum saya memulakan tugasan menulis blog yang diberikan ini, saya sentiasa fikir 'susahnya. tiada idea. tak! tak! tak!'  Akhirnya memang saya kelautan sepi tak boleh nak tulis apa pun.

Tetapi bila saya tukar pemikiran saya, perlahan-lahan ada saja topik yang nak saya tuliskan.  Cepat-cepat saya tuliskan dalam buku atau handphone supaya tak terlupa.

Jika kita lihat kawan-kawan kita yang telah maju 10 langkah dihadapan.  Dalam fikiran kita cakap 'Dia bolehlah buat.  Dia kaya.  Dia ada modal, Dia... dia... dia...'  Cuba kita tengok dia.  Apa yang lebih pada dia?  Tangan dua, Kaki dua, Lubang hidung pun dua.

Perbezaan yang nyata adalah, PEMIKIRAN!  Sepatutnya kita fikir dan berkata 'Aku nak berjaya macam dia juga.  Aku pun boleh!'  Terus bertindak lakukan apa yang kita boleh dan mampu.

Apa yang kita fikir, apa yang kita rasa, apa yang kita cakap, adalah DOA.  Maka bersangka baik dengan Allah dan manusia disekeliling,  Aura positif pasti akan sentiasa bersama kita.

Saya petik kata-kata yang saya jumpa di Google:
"Kehidupan yang sihat dan sempurna bermula dari minda yang cerdas dan sihat."





2 comments: