Wednesday, February 1, 2017

Tiada Lagi Polisterin


Teks dan foto:  Hawa Rosli



Demi kempen menyelamatkan bumi, kedai-kedai makan tidak lagi dibenarkan membungkus makanan menggunakan polisterin.

Bekas plastik yang dibenarkan penggunaan pula lebih mahal dari polisterin.  Maka, pekedai terpaksa menaikkan harga makanan. Nak senang dan jimat, kita bawa Tupperware sendiri.

Saya ada lihat sendiri ada kedai makan yang caj bekas tapau tu 30sen.  Jadi kalau sehari 2 kali tapau dah jadi 30sen.  Sebulan?  Kena buat kira-kira tu.
Beg plastik caj 20sen ramai yang marah.  Tapi kita tidak sedar bekas tapau yang baru ini lebih mahal maka kedai kenakan caj tambahan.

Ada kedai berikan diskaun bila kita bawa sendiri bekas tapau.  Cuba tanya,  ada diskaun atau tidak.  Ada kedai telus yang nyatakan berapa sen diskaun diberikan begitu juga sebaliknya.  Pernah terbaca ada kedai makan berikan diskaun 60sen jika bawa bekas sendiri.  Untungkan?  Dapat jimat banyak untuk jangkamasa panjang.

Tupperware ada berbagai jenis bekas untuk tapau makanan.  Tetapi tidak semua sesuai untu makanan panas.  Tupperware ini sesuai untuk diletakkan makanan panas didalamnya.

Ianya tahan panas dan makanan boleh dipanaskan di dalam microwave.  Ada penapis juga kalau beli mee/mihun/laksa.  Boleh asingkan dari kuah.

Saya ada 1 set Tapau Set dirumah.  Nampaknya kena bawa siap-siap di dalam keta 😃




No comments:

Post a Comment