Sunday, February 5, 2017

Panggilan kepada Pelanggan


Teks:  Hawa Rosli



Apakah panggilan yang anda gunakan untuk pelanggan anda?
- Tuan/Puan
- Encik/Cik
- Kak/Bang
- Sis
- Dear
- Yang
- I/You
- Saya/Awak
- nama pelanggan

Bagaimana hendak tentukan kepada siapa panggilan tersebut sesuai digunakan.  Pertama, lihat avatar pelanggan barangan yang anda jual.

Sebagai contoh, saya menjual jus kolesterol dan saya sasarkan jualan kepada pelanggan berusia 35 tahun ke atas tidak mengira lelaki atau perempuan.  Maka, untuk lelaki saya gunakan panggilan Tuan.  Tetapi untuk perempuan, saya lihat dulu gaya bahasa.

Boleh juga lihat gambar avatar yang digunakan di Facebook atau di Whatsapp. Pendekata, kita periksa dulu siapa pelanggan kita secara asasnya.

Kedua, dari gaya penulisan pelanggan juga kita boleh mengagak tahap umur dan panggilan yang sesuai digunakan.  Tetapi paling mudah, pelanggan sendiri mulakan panggilan kepada kita.  Jika beliau mulakan panggilan formal, kita pun balas dengan panggilan formal dan begitulah sebaliknya. 

Tetapi jika tidak dapat dikesan, pelanggan yang pertama kali berkomunikasi dengan kita, lebih sopan jika kita mulakan panggilan Tuan/Puan.

Berikan panggilan yang menyenangkan perasaan pelanggan.  Ini akan memudahkan proses berjual beli.  Dari pelanggan boleh menjadi kawan.



No comments:

Post a Comment