Wednesday, March 15, 2017

Kepercayaan dari Personal Branding


Teks:  Hawa Rosli


Beberapa hari yang lalu, tiba-tiba isteri sahabat suami whatsapp saya.  Beliau memberitahu sahabatnya mencari penjual Shaklee lalu beliau teringat kepada saya.  Alhamdulillah dari membeli 3 produk Shaklee, sahabat beliau membeli 4 produk dan terus menjadi ahli Shaklee.  Terima kasih kak G 😍

Apa yang ingin saya ceritakan disini adalah, kepercayaan dari penjenamaan diri di Facebook.  Sebenarnya dah lama kami tidak berjumpa.  Saya juga amat jarang nampak status kak G di Facebook.  Bagaimana beliau tahu saya menjual Shaklee selain dari Tupperware dan Jus Kolesterol?

Inilah yang dikatakan personal branding.  Saya hanya berniaga di online sahaja.  Selain Facebook, saya mempunyai Instagram dan baru berjinak dengan blog.  Apabila kita selalu bercerita tentang apa yang kita niagakan, mereka akan percayakan kita.  Disinilah terjadinya promosi dari kawan kepada kawan.

Pernah ke dalam Facebook kita, ada ramai peniaga yang menjual benda yang sama.  Tetapi kita tidak membeli dari mereka.  Kita cari orang yang kita percaya untuk membeli.  Betul?  Inilah yang dinamakan personal branding.

Personal branding untuk membina kepercayaan bukan untuk mencari ramai pengikut atau pembeli.  Terus kongsikan apa yang kita buat untuk membina kepercayaan bakal pelanggan.



No comments:

Post a Comment